Myrvang, Christine: Forbruksagentene: Slik vekket de kjøpelysten

MyrvangDenne boken analyserer fremveksten av det norske forbrukesamfunnet med utgangspunkt i de aktørene som forfatteren mener har formet dette samfunnet – de såkalte «forbruksagentene». Forlaget omtaler boka på denne måten: «I Norge har det moderne forbrukersamfunnet utviklet seg parallelt med kunnskapssamfunnet. Reklamebransjen allierte seg med den psykologiske vitenskapen allerede på begynnelsen av 1900-tallet. Ved hjelp av de nyeste ideene innenfor psykologien, fant den fram til teknikkene som førte slagordene inn i hodene våre og fikk oss til å handle. Christine Myrvang viser hvordan vi er blitt forbrukere i stadig nye betydninger av ordet og hvordan markedets språk har nådd stadig nye områder – og hvordan kritikken av forbrukersamfunnet alltid har eksistert side om side med frembringelsen av stadig nye og flere og muligens mer bevisste forbrukere.»

Boken har fått bred omtale, blant annet i Bok i P2, tidsskriftet Prosa og Morgenbladet.

Myrvang selv omtaler boken i et innlegg på BIs hjemmesider.

Full referanse: Myrvang, Christine, Forbruksagentene: Slik vekket de kjøpelysten, Oslo: Pax 2009