Gulowsen, Jon og Helge Ryggvik: Jernbanen i Norge 1854-2004. Bind 2. Nye tider og gamle spor: 1940-2004

jernbanen 2Jernbanen i Norge 1854-2004 gis ut i to bind i anledning 150-årsjubileet for jernbanen i Norge. Forlagets omtale lyder: «Jernbanen bidrog til å forme det moderne Norge. Den var en av de store nyskapningene i den industrielle tidsalderen og var lenge det suverent viktigste transportmiddelet til lands. Med jernbanen fulgte økonomisk utvikling, og passasjertrafikken fikk et helt annet omfang. Bind 2, Nye tider og gamle spor: 1940-2004 , forteller om en ny jernbanevår og det som skulle bli en sammenhengende nedgangstid. I krigsårene fikk jernbanen investeringsmidler – og slavearbeidere – som gjorde det mulig å utvide banenettet i høyt tempo.Etter krigen ville alle deler av landet ha jernbane. Men snart ble nye veier viktigere enn jernbane. Dermed fulgte drastiske reduksjoner i banenettet og nedleggelse av lite trafikkerte stasjoner, men også forsøk på å ta opp konkurransen med bilen gjennom modernisering og kortere reisetider. Boken gir for første gang en samlet fremstilling av de siste 25 årene frem mot 2004.»

Bind 2 av boken er anmeldt i Historisk tidsskrift 1.2008 (s. 117-122).

Full referanse: Gulowsen, Jon og Helge Ryggvik, Jernbanen i Norge 1854-2004. Bind 2. Nye tider og gamle spor: 1940-2004. Bergen : Vigmostad & Bjørke 2004.